CONTINUING TRAINING OF TEACHERS OF THE FINAL YEARS OF BASIC EDUCATION: EDUCATIONAL NEEDS

Authors

  • Mônica Schüler Menslin UNIVILLE - Universidade da Região de Joinville
  • Márcia de Souza Hobold UNIVILLE - Universidade da Região de Joinville

DOI:

https://doi.org/10.14210/contrapontos.v14n3.p495-511

Keywords:

Continuing Education of Teachers, Professional development, Elementary school.

Abstract

This article represents a survey on teachers’ professional development and the contributions of continuing education, which was carried out with teachers in the final years of elementary school. It focuses on discussions on continuing education as one of the strands (though not the only one) for professional development, and its objective was to find out the teachers’ of teachers in relation to continuing education. The approach that supported the data analysis of this research is qualitative, using a questionnaire as the data collection tool. For the analysis and discussion of the data, it used mainly the theoretical contributions of Marcelo Garcia (1999, 2009), Formosinho (2009), Cochran - Smith & Lytle and Imbernon (2004, 2010). The data obtained from the teachers constitute the category that will be presented and discussed in this work: training needs of teachers in the final year of elementary school. The results pointed to the need for planning and development of shared actions of continuing education, and the development of training activities in networking or learning communities. The data also led to some proposals for improving the continuing education of teachers in the final years.

Author Biographies

Mônica Schüler Menslin, UNIVILLE - Universidade da Região de Joinville

Na área de Educação cursou o Magistério, Graduação em Pedagogia - Administração Escolar (1990 - 1ª graduação) e Graduação em Pedagogia - Supervisão Escolar - pela Associação Catarinense de Ensino (1992 - 2ª graduação) , 1ª Pós-Graduação em Administração e Supervisão Escolar pela Faculdade de Ciências e Letras Plinio Augusto do Amaral (1998), 2ª Pós-Graduação em Informática Educacional pela Fundação Educacional da Região de Jaraguá do Sul (2000), 3ª Pós-Graduação em Midias na Educação (2009) e 4ª Pós-Graduação (MBA) em Administração Pública: A Dimensão Estratégica da Gestão (2010) . Atualmente é supervisora de ensino com atuação na área de tecnologias educacionais na Secretaria Municipal de Educação de Joinville - SC. Realiza/ou cursos de formação de professores na área de tecnologias na educação, na modalidade a distância (em 2005 e 2006) e na modalidade presencial (desde 2001). Em 2010, realizou formação de professores que atuam na Educação de Jovens e Adultos. Em 2011 realizou cursos para grupos de terceira idade, supervisores escolares e professores do ensino fundamental, por meio da plataforma e-proinfo (cursos do Programa Proinfo Integrado). É Mestra em Educação, na linha de pesquisa Trabalho e Formação Docente da Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE com a dissertação: Desenvolvimento Profissional Docente: as Contribuições da Formação Continuada. Desde 2011, participa do GETRAFOR - Trabalho e formação docente na Rede Pública de Ensino (recursos do edital 07/2011, CAPES/CNPq). Membro do Fórum Municipal Permanente de Educação de Joinville - SC e da Comissão de Ciência, Tecnologia e Inovação (COMCITI) da cidade de Joinville - SC. Membro/Sócio da Sociedade Brasileira para o Desenvolvimento da Ciência (SBPC) e da Associação Nacional de Pesquisadores em Educação (ANPED). Participante na elaboração do texto do Plano Municipal de Educação da cidade de Joinville (eixos: Desenvolvimento Profissional Docente e Tecnologias na Educação).

Márcia de Souza Hobold, UNIVILLE - Universidade da Região de Joinville

Doutora em Educação - Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC/SP e, atualmente, realiza seu Estágio de Pós-doutorado na mesma universidade. É professora do Departamento de Psicologia e do Programa de Mestrado em Educação da Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE.

Published

2014-10-30

Issue

Section

Articles