CURRENT EDUCATIONAL POLICIES: VALORIZATION AND DEFICIENCY OF THE TEACHING PROFESSION

Authors

  • Elma Júlia Gonçalves de Carvalho Universidade Estadual de Maringá
  • Ester Cristiane Wonsik Universidade Tecnológica Federal do Paraná – (UTFPR) Campo Mourão

DOI:

https://doi.org/10.14210/contrapontos.v15n3.p373-393

Keywords:

Teaching, Valorization, Deficiency.

Abstract

This analysis addresses policies to promote the teaching profession proposed since 1990, and shows that they have been the cause of deficiencies in the working conditions of these professionals. Initially, considering that the Brazilian educational reform is largely based on criteria established by international organizations, we address the discourse on the promotion of teaching work. We then focus on the Brazilian educational policies, establishing a relationship between the presumed valorization and deficiencies in the teaching conditions. Finally, understanding that the policies express wider social relationships, we link the new working conditions to changes in the working environment in general, and offer some considerations on the current educational policy with regard to the working conditions of the teaching profession.

Author Biographies

Elma Júlia Gonçalves de Carvalho, Universidade Estadual de Maringá

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá (1987), Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (1998) e Doutorado em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba (2005), com Estágio na Universidade do Minho (Braga/Portugal - 2004). Atualmente é professor do Departamento de Teoria e Prática da Educação da Universidade Estadual de Maringá e membro do corpo docente do Programa de Pós-Graduação em Educação. É Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPE). É Editor-Adjunto da Revista Teoria e Prática da Educação. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Políticas Públicas e Gestão Educacional, atuando principalmente nos seguintes temas: Estado e educação, políticas públicas para a educação, educação comparada, gestão pública, gestão educacional e gestão escolar.

Ester Cristiane Wonsik, Universidade Tecnológica Federal do Paraná – (UTFPR) Campo Mourão

Pedagoga da Universidade Tecnológica Federal do Paraná – UTFPR campus Campo Mourão, Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Maringá

Published

2015-11-17

Issue

Section

Articles