BETWEEN REFLECTIVE, CRITICAL AND POST-CRITICAL PERSPECTIVES: AN ANALYSIS OF TEACHING EDUCATION IN POSTGRADUATE PROGRAMS IN SANTA CATARINA

Authors

  • Maria Hermínia Lage Fernandes Laffin Universidade Federal de Santa Catarina
  • Gisely Pereira Botega Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC
  • Verônica Werle Uinversidade Federal de Santa Catarina
  • Denise Consuelo Moser Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS.

DOI:

https://doi.org/10.14210/contrapontos.v1n1.p72-92

Keywords:

Teacher education, Postgraduate, Research in education, Educational theories.

Abstract

The reflective, critical and post-critical theoretical perspectives have influenced the field of teacher education and educational research produced by different universities of the state of Santa Catarina. this study therefore focuses on the eleven stricto sensu Postgraduate Programs (Masters and Doctorate) in Education, recognized by CAPES (UFSC, UNIVALI, UDESC, UNIVILLE, FURB, UNOESC, UNESC, UNISUL, UNOCHAPECÓ UFFS, UNIPLAC), and investigates how these perspectives cross their curricula, and form part of the curricula of the disciplines offered, the lines of research, and what this reveals about teacher education. The investigation was developed based on an analysis of CAPES 2009 documents, relative to the Triennial Assessment of 2010, as well as documents and information available on the websites of the Programs investigated. The results showed a predominance of critical and reflective perspectives, a factor that led us to investigate the construction of a new theoretical view, in which all perspectives are considered, since this view would produce effects in educational research and theory.

Author Biographies

Maria Hermínia Lage Fernandes Laffin, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui graduação em Pedagogia, Habilitação em Orientação Educacional e Magistério pela Associação Catarinense de Ensino (1985), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1996) e doutorado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2006). Atualmente é professora adjunto IV da Universidade Federal de Santa Catarina. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Didática, e Educação de Jovens e Adultos pesquisando principalmente nos seguintes temas: Educação de Jovens e Adultos, formação de professores, educação, escolarização e práticas escolares.

Gisely Pereira Botega, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal de Santa Catarina. Atuo como professora colaboradora da Universidade do Estado de Santa Catarina no CEAD (Centro de Educação a Distância) nas disciplinas de Psicologia da Educação, Educação e Multiculturalidade e Educação Inclusiva. Fui professora colaboradora da Universidade Federal de Santa Catarina (2008-2009) no EED (Departamento de Estudos Especializados em Educação). Pesquisadora do NUVIC (Núcleo Vida e Cuidado: Estudos e Pesquisas sobre Violências).

Verônica Werle, Uinversidade Federal de Santa Catarina

Doutoranda do Programa de Pós Graduação em Educação da UFSC. Mestre em Educação Física pela da Universidade Federal de Santa Catarina. Tem experiência atuando e pesquisando principalmente nos seguintes temas: lazer, recreação, políticas públicas de esporte e lazer, gênero, inclusão, metodologia de pesquisa e educação infantil.

Denise Consuelo Moser, Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS.

Denise Consuelo Moser - Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSC Doutoranda em Educação - Universidade Federal de Santa Catarina - PPGE/UFSC, , Mestre em Educação pela Universidade do Vale do Itajaí (2006). Professora no Curso de Enfermagem da Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS.

Published

2015-04-22

Issue

Section

Articles