TRADITIONAL COMMUNITIES AND PREJUDICE: SUBSIDIES FOR TEACHER TRAINING

Authors

  • Fábio Fernandes Villela Universidade Estadual Paulista - Júlio de Mesquita Filho - Unesp

DOI:

https://doi.org/10.14210/contrapontos.v16n1.p78-97

Keywords:

Traditional Communities, Social Representations, Prejudice against Geographic Origin and Place, School Bullying, Teacher Training.

Abstract

This text presents the results of a study to investigate the social representations of prejudice against geographical origin and place in students from rural schools, with the main purpose of improving teacher training (cf. Author, 2013-2015). In the context of the macro-region of São José do Rio Preto (SP), social representations of the “caipiras” (which can be translated as yokels, or country bumpkins) are very relevant; therefore, this  project collaborates in the development of research aimed at describing and understanding the processes involving the relations between prejudice, education, and the rural world, especially traditional communities known as “caipiras”. In relation to teacher training, this research investigates the perspective of cultural counter-hegemony; it to infer that prejudice against geographical origin and place needs to be seen as an element in the formation of  humanity of the student; and it theorizes about training from the perspective of political action aimed at social transformation.

Author Biography

Fábio Fernandes Villela, Universidade Estadual Paulista - Júlio de Mesquita Filho - Unesp

Fábio Fernandes Villela é sociólogo, professor do Departamento de Educação do Instituto de Biologia, Letras e Ciências Exatas, IBILCE, da Universidade Estadual Paulista -Júlio de Mesquita Filho - UNESP, campus de São José do Rio Preto (SP), atuando na área de Fundamentos da Educação, com ênfase em Sociologia da Educação. Estudou na Universidade Estadual de Campinas (IFCH-UNICAMP), São Paulo, onde cursou, em nível de graduação, Ciências Sociais - Sociologia (2000), Ciências Sociais - Antropologia (2001) e, na Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas), São Paulo, Arquitetura e Urbanismo (1998). Possui Mestrado (2003), Doutorado (2007) em Sociologia pela Universidade Estadual de Campinas (IFCH-UNICAMP) e Pós-Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (FE-UNICAMP). Foi professor de sociologia em diversas faculdades de São José do Rio Preto - SP e região. Foi presidente do COMDEPHACT - Conselho Municipal de Defesa do Patrimônio Histórico, Artístico, Cultural e Turístico de São José do Rio Preto - SP (Gestão 2009-2010).

Published

2016-04-25

Issue

Section

Articles