FEDERAL INSTITUTES OF EDUCATION, SCIENCE AND TECHNOLOGY AS A LOCUS FOR TEACHER TRAINING IN BASIC EDUCATION, IN THE CONTEXT OF THE OFFER OF STRICTO SENSU POSTGRADUATE COURSES

Authors

  • Carina Gomes Messias Alves Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES
  • José Claudio Del Pino Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS
  • Vidiane Casimiro da Silva Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES
  • Eduardo Josimar das Neves Alves Universidade Católica de Brasília - UCB

DOI:

https://doi.org/10.14210/contrapontos.v17n1.p117-137

Keywords:

Federal Institutes of Education, Science and Technology, Postgraduate studies, Teacher training.

Abstract

The main objective of this article is to analyze the practices of the Federal Institutes of Education, Science and Technology – Ifs, as teacher training locus in the context of the offer of stricto sensu postgraduate courses. A literature review and documentary research were carried out, seeking to analyze the training concepts of the teachers for IFs. Based on this information, a quantitative methodology was used, analyzing data on stricto sensu postgraduate courses in the teaching area offered by the Ifs, and seeking to determine whether the concept of teacher training in these institutes is also reflected in offer of postgraduate courses. It was found that the Federal Institutes are acting in the professional development of teachers in the context of the offer of strictu sensu postgraduate courses, as the majority of the courses belong to the area of Teaching, and 6 of the 7 courses investigated had, among their objectives, teacher training for basic education. Ninety-two percent of the graduates had undergraduate degrees and eighty-five percent worked in teaching.

Author Biographies

Carina Gomes Messias Alves, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES

Doutora em Educação em Ciência: Química e Saúde da Vida - UFRGS Analista em Ciência e Tecnologia - CAPES

José Claudio Del Pino, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Professor Doutor do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciência: Química da vida e saúde da Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS 

Vidiane Casimiro da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES

Mestre em Educação em Ciência: Química da Vida e Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul -UFRGS. Analista em Ciência e Tecnologia da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES

Eduardo Josimar das Neves Alves, Universidade Católica de Brasília - UCB

Mestrando em Gestão do Conhecimento e da Tecnologia da Informação pela Universidade Católica de Brasília - UCB

Published

2017-03-31

Issue

Section

Articles