THE INFLUENCE OF CULTURAL CAPITAL AND SYMBOLIC VIOLENCE IN SCHOOL DROPOUT

Authors

  • Lee Elvis Siqueira de Oliveira Universidade do Extremo Sul Catarinense
  • Gildo Volpato Universidade do Extremo Sul Catarinense

DOI:

https://doi.org/10.14210/contrapontos.v17n1.p138-159

Keywords:

Cultural capital, Symbolic violence, Dropout, Technical education.

Abstract

Over the years, dropout rates have shown alarming figures in Brazilian Education Institutions. At the Technical Education Institutions, it is necessary to understand the reasons that drive students to leave, especially post high school courses. The aim of this study was to investigate whether the cultural capital of students on technical courses, and symbolic violence, have any influence on dropout rates. This is an exploratory study, using a qualitative approach, with collection of empirical data through a survey, which was applied to 52 students, and an interview with 8 students who had dropped out. The data were interpreted using Bourdieu's concept of content analysis, in particular, the concept of cultural capital and symbolic violence. Through this research, it was identified that the cultural capital of students on the subsequent courses of the IF-SC's Criciúma Campus, in relation to prior knowledge in the area of the course, had an influence on drop-out rates, and these students also suffer from the symbolic violence, both from their colleagues, teachers, and the curricular structure of the courses.

Author Biographies

Lee Elvis Siqueira de Oliveira, Universidade do Extremo Sul Catarinense

Professor do Ensino Básico Técnico e Tecnológico, Mestre em Educação, Arquiteto e Urbanista.

Gildo Volpato, Universidade do Extremo Sul Catarinense

É Graduado em Educação Física pela FUCRI/UNESC (1984), com Especialização em Educação Psicomotora (1986) e em Prática Desportiva Voleibol (1988), também pela FUCRI/UNESC. É Mestre em Educação Física, área de concentração: Teoria e Prática Pedagógica, pela UFSC (1999) e Doutor em Educação pela UNISINOS (2007). Iniciou suas atividades no magistério em 1982 como professor de Educação Física e atuou nas Redes Municipal, Estadual e Particular de Ensino. Desenvolveu atividades na Secretaria Municipal de Educação de Criciúma, como Orientador Pedagógico de Educação Física e como Coordenador do Departamento Pedagógico. Na UNESC foi professor no curso de Pedagogia, Educação Física e Fisioterapia, Coordenador do Curso de Educação Física (1995-1996), Diretor de Extensão e Apoio Comunitário (2000-2001), Pró Reitor Acadêmico (2001-2003), Pró-Reitor de Ensino (2004-2005) e Vice-Reitor eleito de junho de 2001 a junho de 2009. Atualmente é Reitor eleito da Universidade do Extremo Sul Catarinense - UNESC, Vice - Presidente do Conselho Estadual de Educação de Santa Catarina e professor do PPGE - Mestrado em Educação da UNESC. É membro do Grupo de pesquisa: Formação de Professores, Ensino e Avaliação, vinculado ao PPGE da UNISINOS desenvolvendo, atualmente, o projeto de pesquisa intitulado: "Democratização e internacionalização como desafio: a qualidade da educação superior no Brasil". É vice coordenador do Grupo de Pesquisa sobre Universidade (GEU - UNESC). É coordenador do projeto de pesquisa: A internacionalização como desafio no ensino superior: dos ganhos individuais aos impactos institucionais, que está sendo desenvolvido na UNESC.

Published

2017-03-31

Issue

Section

Articles