ACADEMIC WRITING: REPERCUSSIONS AND RESONANCES PROPAGATED IN COLLECTIVITY

Authors

  • Vivien Kelling Cardonetti Universidade Federal de Santa Maria
  • Marilda Oliveira de Oliveira Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.14210/contrapontos.v18n2.p138-150

Keywords:

Academic writing, Repercussion, Resonance.

Abstract

This paper aims to promote discussions on the production of academic writing. Its purpose is to investigate the repercussions and resonances that were propagated in the movement of reading, writing and sharing research in a postgraduate research group in Education. The intention is to question and investigate the  movements and thinking that underlie academic writing when produced in the collectivity. Some questions were present in this research: what texts/readings came out of this sharing of readings? What texts/readings overflowed into the participant’s academic writings? What repercussions and resonances were propagated through the experience of reading their classmates’ investigations and writing their own research? Seeking to achieve the research goals, a narrative approach was adopted, which was materialized through the crossing of multiple voices and in the sharing of experiences of those involved, in order to reflect on what could be learned from this process. Some concepts formed the basis of thought underlying this research: repercussion and resonance (BACHELARD, 1993), reading and writing (BARTHES, 2007a, 2007b, 2012; DELEUZE, 2006a, 2006b; DELEUZE and GUATTARI, 1995a, 1995b, 2005; SKLIAR, 2014). The investigations prompted by these authors, and the participants’ narratives, acted as a vector of resonances, bringing the opportunity to think about some possibilities in relation to academic writing.

Author Biographies

Vivien Kelling Cardonetti, Universidade Federal de Santa Maria

Pós-Doutoranda (2015-2017) junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), na Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), RS, sob supervisão da Profa. Dra. Marilda Oliveira de Oliveira. Possui Doutorado em Educação (2014) pelo PPGE, na Linha de Pesquisa Educação e Artes, na UFSM - RS; Mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), na Área de concentração: Engenharia de Produto e Processo (2009); Pós-graduação - Especialização em Pré-Escolar pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras Imaculada Conceição - Santa Maria - RS (1989) e Graduação em Artes Visuais - Licenciatura, pela Universidade Federal de Santa Maria - RS (1987). Atuou como professora efetiva no ensino fundamental e médio da Rede Pública Estadual Santa Maria - RS (1992-1995), como professora Externa do Curso de Graduação à Distância de Educação Especial, na Universidade Federal de Santa Maria - RS (2012-2013) e como professora Substituta do Departamento de Metodologia do Ensino (MEN) do Centro de Educação (CE) na Universidade Federal de Santa Maria (UFSM-RS), atuando nos cursos de Graduação em Pedagogia Diurno e Noturno, Educação Especial e Licenciatura em Artes Visuais (2015-2016). Desde 2010 realiza seus estudos e pesquisas na interface dos campos das Artes Visuais e Educação com as Filosofias da Diferença. É membro pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisas em Arte, Educação e Cultura (GEPAEC) vinculado ao CNPq. 

Marilda Oliveira de Oliveira, Universidade Federal de Santa Maria

Licenciada em Artes Plásticas pela Universidade Federal de Santa Maria (1987). Bacharel em Desenho e Plástica (Cerâmica) pela Universidade Federal de Santa Maria (1987). Mestre em Antropologia Social pela Universidad de Barcelona (1990) e Doutora em História, Geografia e História da Arte pela Universidad de Barcelona (1995). Professora Associada do Departamento de Metodologia do Ensino, do Centro de Educação, da Universidade Federal de Santa Maria, atua na Graduação nos Cursos de Licenciatura em Artes Visuais. Membro da International Society for Education through Art, InSEA. Sócia da ANPED - Associação Nacional de Pós-Graduação em Educação. Professora credenciada no Programa de Pós-Graduação em Educação, Mestrado e Doutorado (PPGE/CE/UFSM), na Linha de Pesquisa LP4: Educação e Artes. Coordenadora do GEPAEC - Grupo de Estudos e Pesquisas em Arte, Educação e Cultura da UFSM. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Escrileituras da Diferença em Filosofia-Educação da UFRGS e do Grupo de Pesquisa Cultura Visual e Educação da UFG. Editora Chefe da Revista Digital do LAV (Qualis B1 em Artes e B2 em Educação). Desenvolve pesquisas na área de Educação e Artes Visuais, com ênfase em Educação, nas temáticas: Docência como campo de experimentação; Educação e cultura visual em processos formativos; Experiência educativa em artes visuais; Educação e Filosofias da diferença para pensar o ler, o escrever e o pesquisar.

Published

2018-07-04