YOUTH AT SCHOOL: TEACHERS’ VOICES AND MEANINGS

Authors

  • Doris Maria Luzzardi Fiss Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS
  • Lucas Carboni Vieira Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.14210/contrapontos.v14n3.p542-568

Keywords:

Youth Culture, Curriculum, Pedagogic Activity.

Abstract

This article reports on a study related to teachers’ understanding of youth cultures. It seeks theoretical support in the works of Juarez Dayrell, Paulo Carrano, Geraldo Leão and Boaventura de Sousa Santos. The methodology used was Discourse Analysis, according to Michel Pêcheux. Effects of meanings of the sociocultural subject were revealed, as well as knowledge as a means of regulation, the production of common sense, and distancing. These reveal several movements instituted by teachers between places of meanings and authorships, based on which the identities are constituted in an intervalic and hybrid manner, meaning both the student as sociocultural subject and the reproduction of a disciplinary teaching logic.

Author Biographies

Doris Maria Luzzardi Fiss, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Professora Adjunta no Departamento de Ensino e Currículo (FACED/UFRGS) – Área: Didática. Mestre e Doutora em Educação (UFRGS). Áreas de pesquisa: Currículo, Culturas juvenis, Identidades Docentes, Análise de Discurso, Educação de Jovens e Adultos, Tecnologias de Informação e Comunicação.

Lucas Carboni Vieira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Acadêmico de Pedagogia (FACED/UFRGS), foi bolsista PIBID e monitor na disciplina Psicologia Contemporânea, desde 2013/02 é monitor na disciplina Educação Contemporânea: currículo, didática e planejamento. Selecionado para realizar intercâmbio em Portugal, frequentou a Universidade do Porto durante o primeiro semestre de 2014. Compõe o Diretório Acadêmico da Faculdade de Educação (segundo ano de gestão).

Published

2014-10-30

Issue

Section

Articles